CANARD F-2 $kutečná kachna švýcarského kon- struktéra Hanse Farnera patří mezi závěs- .né kluzáky tzv. třetr generace. Při rozpětr 13,5 metru a celkové nosné ploše 13 m2 má hmotnost 43 kg a minimální rychlost 36 km/h. Neobvyklý je start1při němž pilot stojí a drží Ietoun za postranní madla v kabině -podvozkem jsou pilotovy nohy. Po rozběhu se pilot zasune do kabiny a Ietoun řídí vleže -křidélky na koncích křídla a výškovkou umístěnou na nosných plochách ve tvaru široce rozevřeného pfsmene V , na nichž je upevněno křídlo. Jednoduchý model tohoto zvláštního Ietounu je z balsy tl. 1 mm. Křídlo 1 i šikmé nosné plochy 2 (pozor -Ievá a pravá!), i přední stabilizační plochu 3 uřízneme z pásku balsy o šířce 15 mm, obrousíme je do profilu podle výkresu a potom je upravfme do přesného tvaru. V trupu 4 je zalepena smrková Iišta o průřezu 3 x 3 mm, kterou po zaschnutí Iepidla obrousíme na ti. 1 mm (jako ostatnf díly trupu) a pak vyřízneme přesný tvar trupu. Křídlo 1 doplníme na vnějších koncfch ploškami snižujícími indukovaný odpor. 8alsu shora opatrně nařízneme hrotem čepelky, nalomíme směrem dolů azalepí- me KanaQomem. Lepidlo si zředíme ace- tonovým redidlem a šetřfme s ním -Ietové výsledky modelu jsou úměrné jednak hmotnosti, jednak pečlivosti stavby. Na křídlo 1 přilepíme zespodu pravý a Ievý díl 2, po zaschnutr Iepidla přilepíme celek podle výkresu na trup 1. Dopředu přilepfme díl 3. Při práci kontrolujeme vzájemnou kolmost a souměrnost dllů. Zbývá ještě model vyvážit. Trup pro- píchneme špendlíkem v místě označe- ném na plánku T: model otočíme vzhůru nohama a po zavěšení na špičku špendlí- ku vyvážíme kouskem olova či plastelíny tak, aby trup modelu byl ve vodorovné poloze. Takto sestavený model musí Ietět na- poprvé. Přfpadné směrové úchylky vyrov- náváme nakroucením křidelek. Model Iétá velmi stabilně, zajímavé jsou s ním domácí soutěže na přesnost místa přistá- ní označené na koberci. U nás doma Iétá celá rodina včetně babičky. Jifí Kalina