Stlhačka D-520 bezesporu patrila k nejlep- šfm, nejvýkonn6jšfm a také nejhezčfm stlha- cfm Ietounům úvodnlch dnů druhé sv6tové války. Prvnf Ietouny prišly k francouzským vojenským útvarům ješt6 pred vypuknutlm války. Pro jejlch obratnost a snadnou pilotáž si je piloti brzy obllbily. Na kont6 stlhaček D-520 je asi 150 sestrelů nacistických Ieta- del, na rad6 z nich maji svůj podfl i českoslovenštl piloti. Hlavnf technické údaje. Rozp6t1 10,25 rn, délka 8,75 rn, hmotnost prázdného Ietounu 2075 kg, motor HS-12Y-45 o výkonu 669kW (91 0 k), maximálnf rychlost 526 km/h, dostup 8ž 11 000 rn, doiet 1540 km. Model D-520 rn6 prekvapil svými pom6rn6 slušnými a stabilnfmi výkony. V Ietu působf velmi realistickým dojmem. K STAVB~ (výkres je ve skutečné velikosti): Trup, krfdlo a ocasnl plochy prekresllme z výkresu pfes karbonový paplr na tuhou kreslicr čtvrtku. Jednotlivé dfly vystrihneme a vzniklé šablony obkresllme na obroušená prkénka stfedn6 tvrdé, ale co nejlehčr balsy prfslušné tloušfky. Dbáme pri tom na dodr- ženf sm6ru Iet dreva, naznačeného na výkre- se. Dfly vyrežeme modeláfským nožem nebo skalpelem s mlrným asi 1 rnrn presahem a dobrousfme je na presný tvar brusným papfrem. Trup vyrlzneme z balsy ti. 3 mm. prednf část i s vrtulovým kuželem je oboustrann6 zesflena nákližky z prekližky ti. 0,8 rnrn. Zadnf část trupu od odtokové hrany krldla ke sm6rovce plynule sbrousfme z obou stran 8ž na ti. 1,5 rnrn. Do prednr části trupu vetkne- me a zalepfme vystrelovacf kollk z bambusu o prům6ru 1,5 8ž 2 rnrn. Celý trup obrousfme do hladka a Iakujeme trikrát fed6ným vrch- nrm čirým Iesklým nitrolakem; k8Ždou vrstvu Iaku po zaschnutl jemn6 prebrousfme. V hotovém trupu vyrfzneme výrez pro VOP . Dbáme na dodrženf úhlu nastavenl podle výkresu. Krldlo vyffzneme v celku z balsy tl. 3 mm, obrouslme je do profilu podle výkresu. trikrát Iakujeme a brouslme. V mfstA Iomenf krfdlo rozrlzneme, styčné plochy sbrouslme do úkosů a krldlo slepfme do vzepAtí. Ocasní plochy vyffzneme z balsy ti. 1 mm, vyhladfme je jemným brusným papfrem, zaobllme hrany a trikrát Iakujeme a brou- sfme. OpatrnA odrfzneme spodnf část trupu a trup slfcujeme s krldlem. Pak prilepfme krldlo k trupu a VOP zalepfme do výfezu v zadnf části trupu. BAhem schnutf Iepldla kontrolujeme správnou geometrli modelu. Po zaschnutf Iepidla prilepfme smArovku a zespodu na krfdlo odffznutou část trupu. Zbarvenf. VAtšina Ietounů D-520 mAla na hornlch plochách nepravidelná pole hnAdé, zelené a pfskové barvy. spodnl ploChy byly šedomodré. Protože vAak model stavfme predevšfm pro Iétánl. musfme se kvůli ušet- renl hmotnosti omezit jen na znázornAni klapek a kridélek, kabiny a výfuků. Použlje- me tenký popisovač (Fix) nebo trubičkové pero. Výsostné znaky vystrihneme bud z barevného potahového papfru a na model je prilakujeme, nebo použijeme zbylé obtisky z plastikových stavebnlc. Trikolóru na smArovce zhotovlme opAt z barevných pota- hových papirů. Zalétánl. Nejprve zkontrolujeme polohu tAžištA a pffpadné chyby odstranlme štApina- mi olova, které vetkneme do trupu. Za- Iétáváme za bezvAtrl. nejlépe na volném prostranstvf bez prekážek. Model serfdlme prihýbánlm smArovky do pravé zatáčky. K vystrelovánl použijeme smyčku gumy o průrezu asi 4x1 mm. SprávnA serlzený model na vrcholu dráhy prejde plynule do klouzavého Ietu. Michal Anejdar. At6keň