zpět na stránky klubu

Remorkér Monako

15.4.2005 - Tak aby ti naši kluci v kroužku přičuchli taky k něčemu jinému než jsou letadla, padl návrh udělat lodičku. Ale jakou ? Po propátrání internetu, zhodnocení našich materiálových a finančních možností padla volba na remorkér Monako I. K tomuto modelu je na serveru Mo-Na-Ko (který určitě znají všichni lodičkáři) od jeho autora Keby skvěle zpracovaný návod, včetně fotek, náčrtků a všeho. Na serveru ho určitě najdete, je tam i návod na úpravu remorkéru pro Tug Towing (kdo neví co to je ať zapátrá na monaku). Podle tohoto návodu by měl zvládnout stavbu opravdu každý. Takže jsem se rozhodl ještě před tím než se do modelu pustí děcka zkusit si ho postavit sám, jestli to zvládne i letadlář.

Zde jsou dosavadní poznámky ze stavby.

Kostra

Stavba kostry přesně podle návodu je opravdu bez problémů. Neměl jsem k dispozici dostatek tácků a touha po stavbě byla veliká, takže jsem koupil tabuli potpronu 7mm u Reicharda, stálo to 80 Kč a je to na tři loďky.

Potah

Je potřeba věnovat pozornost hlavně tomu polystyrenu na přídi. Při potahování dna nebyl tvar přídě zřejmě úplně to pravé ořechové a tak je výsledný tvar takový zvláštní. Ale na jízdní vlastnosti to snad nebude mít vliv.

Tam kde se stýká potah dna a boku bez vyztužení lišt jsem psychicky nevydržel a dodělal tam ještě výztuhy – lištu malého průřezu opatlanou Purexem.

Dodělávka trupu před zalepením paluby

Lakování vnitřku trupu jsem dělal ještě před zástavbou serva pro řízení – pak už se do toho prostoru člověk těžko dostane.

Hřídel jsem měl kratší než použil Keba, ale není to problém, jen se posune motor blíž k přepážce. Zástavba hřídele proběhla překvapivě hladce.

Servo řízení se mi nevešlo do prostoru kde je původně plánováno, vycházelo to příliš na knop, tak jsem ho šupnul o jednu přepážku blíž k přídi kde zapadne krásně.

Kormidlo jsem lakoval akrylátovým lakem aby bylo krásné. Hřídel na kormidlo jsem použil 2mm, je to málo, zdá se mi měkké, raděj tam šupněte něco tlustšího.

Trup před nalepením paluby Pohon + řízení Zajímavý tvar přídě Bombele ošklivé
     
Kormidélko a výstup hřídele      

17.4.2005 - olištování

Lišty smrkové vnější nejsou problém - postupujte přesně podle návodu. Nebylo mi úplně jasné jak je to na přídi - dotazem u Keby jsem zjistil že spodní nejsou spojeny, hodní ano (viz. obr.). Vyztužení bortu je také v pohodě, krabice nevzhledná už začíná vypadat jako loď ! Při lepení lemu kolem otvoru v palubě jsem udělal minizářezy do žeber a lem tak nedrží jen na kartonu paluby ale i na kostře. Doporučuji, výsledek je festovní. Ještě jedna poznámka - Keba mi poradil srazit (zakulatit) hrany mezi dnem a boky - ostrá hrana by se odírala a barva by byla za chvilku pryč.

Už to začíná vypadat jako loď     Jak je vidět, úplně bez prohnutí bortu se to nepodařilo
   
Detail přídě Celkový pohled    

18.4.2005 - katastrofa

Tak mám jednu důležitou radu pro všechny kdo si budou papíráka stavět - nepoužívejte lakovaný karton. Já jsem na dno a palubu použil karton ze zadní strany kalendáře, který má jednu stranu bílou hladkou. Včera večer jsem začal lakování směsí laku a pudru. Tenounká vrstvička a výsledek je katastrofa. Lakovaný karton se zvlnil. Dno vypadá děsně, paluba taky nic moc. Ani se mi nechce sem dávat fotku. Asi s tím už nic nenadělám, to dno bude pod vodou a paluba se holt bude muset pokrýt spoustou detailů, aby to nebylo moc poznat.

22.4.2005 - lakujeme

Lakování směskou dětského zásypu a laku Sportakryl už po výše uvedené katastrofě proběhlo bez potíží, zborcení není snad vidět až tak moc, no, stejně už s tím nic nenadělám. Úvazníky jsou už hotové, dnes se budou lepit na palubu. Níže pár fotek na kterých je trochu vidět to zkroucení kartonu.

 

29.4.2005 - úvazníky, plnič a nástřik

Po nalakování mnoha a mnoha vrstvami už nevypadá zkrabacení kartonu tak hrozně. Loď se krásně zpevnila a celkově vypadá stále lépe. Výroba a lepení úvazníků je bez problémů, udělejte to přesně podle Kebova návodu. Stříkání plničem je pohádka, netušil jsem že něco takového je, povrch se krásně sjednotí a už to vypadá opravdu jako loď.

Po lehkém obroušení jsem namaloval čáru ponoru a připravil loď na stříkání. Maskování pomocí papírové maskovací pásky jde docela rychle, alespoň ta čára ponoru je cobydup. Při vlastním stříkání je potřeba zvolit vrstvu tlustou tak akorát. Musí se to nastříkat najednou, protože maskovací pásku je potřeba sundat dokud ještě barva není úplně tvrdá, jinak se trhá a vypadá to nepěkně. Mě se to docela povedlo, fotky budou příště. Hodně opatrně je potřeba stříkat u kormidla, mě se "povedlo" tam šplíchnout barvy moc a pak jsem musel půl hodiny otáčet kormidlem sem a tam, aby se nepřilepilo. Sice by pak šlo odtrhnout, ale na trupu by zůstala ošklivá nepěknina.

Horní venkovní část jde taky vcelku bez problémů, jediné co mě trápí je jak zamaskovat vnitřek boků při stříkání paluby zelenou barvou. No, nějak to vyzkouším a podám zprávu.

3.5.2005 - stříkání a katastrofa II.

Tak jsem se přechválil. Nástřik červenou dole - v pohodě. Nástřik modrou nahoře - v pohodě. Nástřik bílé čáry ponoru - katastrofa II. Jak je vidět z fotek níže, barva se dostala lehce pod pásku, na některých místech dokonce trochu naleptala předchozí barvu a tak je proužek značící čáru ponoru takový hodně smutně nerovný. Řekl bych že kromě gramlavých rukou záleží hodně i na barvě. Nejlepší se mi zdála ta modrá - sprej od značky Triga. Bílá je nějaká noname akrylkombinační potvora.

nástřik plničem zde je pěkně vidět zvlněná paluba Maskování před stříkáním čáry ponoru Maskování hotovo
Výsledný průser Ale zdálky to vypadá pěkně A z výšky taky Ale v detailu ne.

Keba říkal při katastrofě I. že z pár metrů to nebude poznat. Mám obavu že pokud budu takhle pokračovat dál, tak že bude potřeba se na loď dívat z kilometru.

No ale aspoň že to plave. Regulátor jsem nakonec zakoupil čínskou potvoru od kamaráda, vypadá bytelně a funguje ok. Baterku jsem našel pětičlánek 3,2 Ah. Ve vaně se mi zdá že to má tah až příliš, i na 1/10 plynu to frčí jak pes. Ale bude potřeba ještě dovážit a pak se to zřejmě zklidní.

Lehce kutím na nástavbách, zatím to jde celkem dobře i když pomalu.

4.5.2005 - katastrofa III.

Cheche, tak už asi nebudou jiné nadpisky než katastrofa. Ale tahle asi není fatální. Kutím na nástavbách a furt se mi zdálo že je ta zadní část nějaká krátká. No a bodejť by ne, když jsem díru trupovou udělal od špatné přepážky. Takže až budete dělat přístupový otvor do paluby, tak se pořádně podívejta, ať nemáte celou nástavbu tak smutně vzadu jako já.

4.6.2005 - nástavby.

Tak pomalu kutím na nástavbách, jde to hooodně zvolna, hodně práce v práci a taky ty dětičky a vůbec. Nicméně cosi jsem usoplil, nebude to taková krása jako je Kebovo Monako, ale jezdit to snad bude. Teď se nástavby povrchově upravují.

 
       

13.6.2005 - připraveno na plavbu

Tak jsem slavnostně připravil Monako na plavbu. Dovážení je opravdu potřeba docela mohutné. Jako baterku mám použitý pětičlánek NiMH 3300, který je docela těžký, ale stejně je jak v přídi tak na zádi pěkný kousek železa. Po plavebních zkouškách uvidíme jestli to bude stačit.

Nástřik nástaveb je docela legrace. S papírovou krycí páskou jsem moc dobrou zkušenost neudělal, barva kterou jsem použil zalezla pod krytí celkem spolehlivě. Nakonec jsem to vyřešil kvalitní páskou co mám z letadel na zavěšování kormidel. Sice pak na podkladu zůstane vrstva lepidla, ale ta se dá snadno setřít technickým benzínem. Přesto není ten nástřik úplně skvělý, ale jako první pokus docela spokojenost.

"Sklo" jsem lepil až na nastříkanou nástavbu, odpadly problémy s krytím a vypadá to docela slušně, někde jsou sice šmouhy od vteřiňáku, ale není to tak zlé. Stejně tak spodní dveře jsem lepil až nastříkané a hotové na hotovou nástavbu, vypadá to dobře. Dovnitř horní nástavby jsem udělal palubní desku s radarem a budíky a taky stolek na mapy s fotečkou námořní mapy, vypadá to moc pěkně. A nedá to žádnou práci, doporučuji. A ještě vysvětlení toho R na komíně - můj nick je Ruja a synek který si s loďkou zajezdí se jmenuje Richard. Ten nápis i s rámečkem byl vyřezán na plotru za pouhých 12,-Kč.

 

29.6.2005 - Monako na vodě

Tak Monako už má za sebou tři úspěšné plavby. Dvě na řece za barákem (vlastně před barákem) a jednu na Splaviskách. Z této plavby jsou i fotky (autorem je ISim) a ve srovnání s Javorovým remorkérem je pěkně vidět, že základem všeho je kupa detailů ! Nicméně práce volá a spousta nedodělků na letadlech, takže tímto je seriál o stavbě na nějakou dobu ukončen. Pokud bude čas, zamakám na doplňcích. Na závěr bych chtěl poděkovat Kebovi za cenné rady a hlavně za to že zmákl tak skvělý plán a návod. Pokud si chcete postavit lodičku která vypadá jako opravdová a jezdí a nedá zas až tolik práce a nestojí skoro nic, nemůžete zvolit lépe.