Zpět na stránky klubu

Saturn II - po repasi

3.10.2004 - Saturn je po repasi. Nechme promluvit samotneho autora:

Ahoj Jirko, tak Ti posílám ty fotky repasovaného Saturna. Technické data jsou vpodstatě stejná jako byla před opravou. Hlavní změna byla stavba nového konstrukčního křídla s hlubšími křidélky. Původní polystyrenové křídlo potažené hnědou lepící páskou bylo dost těžké, a křidélky byla málo účinná (hlavně při letu se staženým plynem). Další úpravy byly jen drobné. Vyměnil jsem původní smrková táhla za balsová a ve výškovce vyřezal odlehčovací otvory. Doplnil jsem podvozek. Snažil jsem se model co nejvíce odlehčit, hlavně v zadní části, abych nemusel zbytečně dovažovat. V původním modelu jsem vozil vpředu
hromadu olova. Odlehčení se celkem podařilo. Těžiště mi vyšlo přesně do 30 % hloubky křídla. Může za to částečně i váha příďového podvozku. Hlavní je, že jsem nemusel vůbec dovažovat. Váha modelu je 1800g. Na třiapůlku je to celkem dost, ale původní model byl podstatně těžší a lítal dobře. Dos věřím,
že pomůže i záměna původní "prostějovské" vrtule 220/120 za APC 9/4. S" ápécéčky" mám dobrou zkušenost z Ponyho. Po namontování vrtule APC místo" prostějova" se lítání nedá srovnat. Doufám, že to tak bude i u Saturna. Poslední změna je potah nažehlovačkou místo původního papíru. Při něm jsem
trošku doplatil na svou lenost, když jsem potah vypínal horkovzdušnou pistolí bez regulace. Potah jsem samozřejmě na několika místech propálil a musel jsem ho zbytečně opravovat. Regulaci teploty do pistole mám už vymyšlenou a prototyp skoro hotový, ale spěchal jsem ... Model mám připravený na zálet. Teď čekám jen na správné počasí a chvilku času. Už se těším.

         

5.10.2004 - tak Saturn byl dnes odpoledne poprve v luftě. Lítá perfektně. Zatím jsem udělal asi tři starty, takže se zatím nekonala žádná velká akrobacie. Lítal jsem okruhy a hlavně trimoval a zvykal si jak se model chová. Vyzkoušel jsem let na zádech a jeden souvrat. Paráda jsou starty a přistání s podvozkem.
Při pojíždění je model celkem dobře ovladatelný i přesto, že nemá příďovou nohu ovládanou. Vyskytly se drobné problémy, ale myslím že půjdou jednoduše vyřešit. Materiál hlavního podvozku je dost měkký, takže se při tvrdším přistání ohýbá. To jsem vyzkoušel, když se mi při přistávání namotal do cesty synátor a já jsem po úhybném manévru už nestihl pořádně éro srovnat. Podvozek jsem porovnal a slouží dál, ale chce to udělat ho tužší. Druhá závadička je výfuk. Mám zvlášť koleno a zvlášť tlumič. Po dvou startech se promastilo silikonové těsnění a výfuk se rozpojoval. To taky nějak vyřeším, ale ještě nevím jak. Jinak to lítá skoro jako Trénolet. Je pomalejší, než Pony a tupější na křidýlka. To ale není problém napravit.Už první starty byly požitek. Už se těším na další.